Muhammad Ali Jinnah
Muhammad Ali Jinnah (Karachi, 25 de diciembre de 1876 - 11 de septiembre de 1948) fue el padre fundador de Pakistán. Se le conoce como Baba-e-Qaum (‘padre de la nación’).
Era hijo de un comerciante, miembro de la escuela islámica ismaelita, seguidora del Aga Khan. Cuando contaba dieciséis años, se traslada a Inglaterra para cursar estudios de derecho. En el año 1896 abre un despacho en Bombay. Formó parte del Congreso Nacional Indio en 1906 y en 1910 es elegido para el Consejo Legislativo Imperial. En 1913 se incorporó a la Liga Musulmana.
En 1914 se acercó a los políticos moderados del Congreso Nacional Indio, donde uno de los pocos líderes musulmanes importantes anteriores a 1914. En esa época, se oponía al establecimiento de una representación especial para los musulmanes y a una nación musulmana independiente; por eso, trabajó par la unidad de acción entre el Congreso y la Liga Musulmana para conseguir más autonomía de los británicos. Aunque fraternales, mantuvo diferencias de criterio con Gandhi, quien le parecía un soñador.
Jinnah rompió con el Congreso en 1920 por la política de Mohandas Gandhi de no cooperación con los británicos. Cuando todavía se hallaba entregado a la idea de terminar con las diferencias hindu-musulmanas, articuló su propuesta de compromiso de 14 puntos (1929) y asistió a tres mesas redondas (1930-1932) en Londres.
En 1934 dejó definitivamente el Congreso para organizar un partido político de masas musulmán sobre la base de la Liga Musulmana. Durante las elecciones de 1937 se pusieron de manifiesto las diferencias entre las dos formaciones políticas, el Congreso resultó claro ganador y no aceptó la colaboración que le pidió Jinnah. Entonces decidió que debería subrayar su postura diferenciándola de la del Partido del Congreso.
Comenzó a madurar de esta manera lo que más tarde, en marzo de 1940, señaló como objetivo principal de su partido (la Liga Musulmana): que se crearan dos estados independientes del poder británico en la India: India (en los territorios con mayoría hindú) y Pakistán (en los territorios con mayoría musulmana). Gandhi se opuso siempre a ese proyecto, pero los dirigentes del Partido del Congreso, con Nehru a la cabeza lo aceptaron. Durante la Segunda Guerra Mundial Jinnah incrementó el nivel de colaboración de los musulmanes con el Imperio Británico mientras que el Partido del Congreso animó a sus miembros a retirarse de todos sus cargos. Al terminar la guerra, las elecciones demostrarán que sus esfuerzos habían sido recompensados con el apoyo popular; reclamó entonces un Pakistán de seis provincias (Baluchistán, Sind, Punjab, Bengala, Assam y la frontera del Noroeste).
En agosto de 1946, el conflicto con el Partido del Congreso le llevó a optarpor la «acción directa» ante la violencia de la comunidad hindú. Finalmente, el 15 de septiembre de 1947 los británicos concedieron la independencia a la India y a Pakistán por separado, aunque la extensión de este último fue un poco menor que la que Jinnah deseaba. Fue el primer gobernador general del nuevo estado.Falleció el 11 de septiembre de 1948, en Karachi.
CARTA ABIERTA DEL GERENTE EDITOR DE
"International Journal of Sikh Affairs"
On behalf of the International Journal of Sikh Affairs (IJSA) ISSN 1481-5435, Editorial Advisors, Guest Editors, Managing Editor and Acting Editor in Chief of the journal (IJSA), I (Dr Awatar Singh Sekhon of Canada) would like to offer our happiest birthday greetings of Janab MA Jinnah, Qiad-e-Azam, the Father of Pakistan to the great people (Awam) of the Republic of Pakistan. Today is the happiest day for the people of my brothers, sisters, youth, professionals, academics, administrators (who devoted their entire life for the preservation of the integrity of Pakistan, the world peace, and to make the place in the ‘International Arena of Politics’, and in other areas known to everybody to the friends and foes of the Republic of Pakistan equally, to say the least. Indeed, it is the one of the happiest and grateful day for the Islamic Republic of Pakistan. Indeed, my dear brothers, sisters, youth, elder and the awam of Pakistan, you have gone through the tough years of your lives in the post-MA Jinnah era. You all, with the great devotion of your armed forces, the awam of Pakistan, armed forces supporting personnel, school, college, university, graduate and post-graduate staff, have gone through the toughest years guided by many civil and non-civil leaders. For example, Janab Liyaqat Ali A khan, General Ayub Khan, Zia ul Haq, the Right Honourable ZA Bhutto, Madam Benazir Zardari, Janab Niwaz Shariff, the Hon Pervez Musharraff, before the introduction of Zamhooriat in the early of this year. Every head of state had his/her vision of Janab MA Jinnah, to integrate the political power of the Republic of Pakistan. It is, however, unfortunate, that there had/have been politicians who have failed to look the interests of the Awam and their beloved nation. The nation which has been the vision of the greatest person of the Asian region, i. e., the Father of Pakistan, his advisors, staunch supporters, supporters and followers. The leadership of the Right Honourable Janab ZA Bhutto and his never ending believe in the destiny of his country brought the Republic of Pakistan before the monopoly of only a few nations of the world. The Republic of Pakistan, the vision of Janab MA Jinnah, brought those politicians who fled the country and also those who took their advice out of Pakistan. The 25th Day of December is the one of the greatest day in the world history. The Sikhs, along with those who brought the Brahmnical Jantri in the name of ‘Nanakshahi Calendar’ back stabbed the Sikh Nation, House of Guru Baba Nanak Sahib or the Guru Khalsa Panth, Punjab (under the occupation of the Brahmins autocracy/Zamhooriat/Zulamhooriat alias the ‘Democracy of Propaganda, Fraud and Persecution’ or the alleged Indian democracy), offer their best wishes and greetings to the great people of the Republic of Pakistan. Indeed, the Sikh leadership, if that was the leadership, made blunders to the ‘Suggestions and Advice’ of the Father of Pakistan. It is no point to discuss those ‘visionless’ Sikhs (the Hindus in The Sikh Identity, e. g., Master Tara Sinh, followed by Prakash/Hanera/Darkness Sinh Badal and his Akalis, so to speak). I would, however, like to assure the people of Pakistan that the Sikhs will never be with the Brahmins and/or the Hindus in The Sikh Identity in future. Well, once again, happiest birthday greetings to the great Awam of Pakistan.
Your brother,
Awatar Singh Sekhon (Machaki) of CANADA, Ph D, FIBA, RM (CCM)
Associate Professor (Retired), Medical Microbiology and Immunology Director (Former), National Centre for Mycotoic Diseases CANADA
Managing Editor and Acting Editor in Chief International Journal of Sikh Affairs ISSN 1481-5435